LCHF

Nu är julen över för länge sedan och all julmat är uppäten. Då är de ju dags att börja tänka på träning och mat. Skall börja träna på gy när jag kommer upp till Uppsala. Och sen självklart så kommer jag vara ut och gå en massa, kommer aldrig att tröttna på att bara vara ute och gå. Får egentid, man kan gå och tänka och filosofera för sig själv. Helst med musik i lurarna också.
När de gäller maten så kommer de bli mindre ändringar. Mamma o pappa har följt LCHF (Low calories, high fat) sedan oktober någon gång och jag följde den lite halft efter att jag flyttade hem. Men nu skall jag ta tag i de hela och leva efter detta. Kommer nog tyvärr att trotsa den lite då frukt och bakad potatis är något av de godaste som finns.

Kort sammanfattat är LCHF när man utesluter kolhydrater i kosten och äter mer fett. Jag kommer dock att göra min egen grej och faktiskt tillåta mig en bakad potatis lite då och då.

Frukost tips
Något väldigt enkelt att göra är en smoothie. Ta 2 dl mjölk och mixa med 1 dl frukt eller bär. Dom flesta frukterna funkar så de är bara att testa sig fram.
Till lunch och middag blir de kyckling, kött eller fisk med mycket sallad (ovanjord frukter) och någon sås eller röra (t ex guacamole, tzatsiki, hummus, m.m)
till detta bli de att dricka vatten, vilket jag alltid gör. Kolsyrat eller med smak av helst gurka.
När man vill lyxa til lde lite blir de 70% choklad, en Gino (ingen som är förvänad där inte) eller hallon/jordgubbar med vispad grädde.

Känns inte som om jag kommer ha några större problem att klara mig på de här. Ser faktiskt fram emot de. Och stora recept pärmen är med så nu kan inget stoppa mig =) Önska mig lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0