Vi gotlänningar finns överallt

Börjar inse hur mycket jag älskar att "marknadsföra" älskade Gotland. Varje tillfälle jag får så pratar jag mer än gärna om ön. Märks de att jag arbetar på turistbyrån på sommaren? Tror de va. Trots att ön inte är så stor så lyckas man stöta på gotlänningar överallt. Idag hade vi första seminariet med grammatik gruppen och då läraren skulle presentera sig börjar han med "Jag kommer från Visby, Gotland och pratar därför lite konstig svenska, de kommer dock ni inte att få höra" (vi har ju alla lektioner på engelska). Men de kommer in en del ord ibland på svenska för att förklara en del skillnader och lyckas då säga en mening verkligen på gotländska. För att alla skall hänga med tar han de på rikssvenska och läger till kommentaren "ja de är ju inte ert fel att ni inte pratar klok svenska". Snabb är de en tjej som säger "jag gör de" och jag är inte sen att hänga på. Då är de så att i en seminariegrupp med 12 elever och 1 lärare är de alltså 3 stycken som är från Gotland. Se där vi kan faktiskt vi med ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0