Många känslor i rörelse

Kom precis hem från Julia. Har varit där och ätit middag. Julia skulle bjuda tillbaka, men de blev mest jag som lagade mat. Men men.... är rätt van vid de så. Sen blev de lite kortspel och energidryck så får väl se hur de går med att sova i natt. Fick ju en hel del att tänka på också, så risken finns väl att man inte sover en blund... :'(

Men men, när jag kom hem till lägenheten hade fransmännen redan åkt och lämnat efter sig en trevlig överraskning till mig och Angelique. Hennes säng hade dom vält upp och stegen upp till min loftsäng hade dom på något konstigt sätt lagt upp i min säng. Ingen aning hur dom lyckades, dom är så enormt korta. Jag och Angelique fick hjälpas åt för att få ner den igen. Kul att man kan roa någon iaf. De är ju en sak man lyckas med rätt ofta på jobbet dock.
Idag kom de in en man i affären och skulle handla av mig. Han pratade konstigt och vi förstod kanske hälften av vad den andra sa. Han undrade om jag var från västra eller östra delen. av Norge. Jag sa att jag var ifrån Sverige och han undrade från vilken del och jag sa Gotland. Då fick jag till svar: 
"Ni har en konstigt dialekt, jag førstår inte vad du säger".

Fick en leverans av kylling idag och jag prismärkte dom och skulle sedan lägga ut den i disken. Då jag inte var sæker på vart den skulle ligga så frågade jag chefen om den skulle ligga bredvid kyllingfilèen och då fick jag till svar: "Nej, den ska ligga upp på apelsinerna." Ja, ja visst eller hur. Och då sa han, "jag skulle bara kolla hur blond du egentligen är."

"De e lugnt." Tydligen ett uttryck som inte finns i Norge. Butikschefens fru som också jobbar i affären, tycker att de är ett väldigt roligt uttryck som har blivit väl använt i butiken. Hon säger själv att hon brukar gå och tänka på de hemma och le och hon har själv börjat använda de en hel del. Men som sagt, glad att man kan roa någon och att någon uppskattar en.

Har bestämt mig för att skriva en liten norsk parlör för alla där hemma som ska komma och hälsa på och för alla er som komemr att umgås med mig när jag flyttar hem så att ni fortfarande kan förstå mig;)
Här är vad jag har kommit på så här långt:
drit - skit
brus - läsk
bare hyggelig - varsågod
morsomt
kosligt
akkurat -precis
kylling - kyckling
trenger - behöa
sulten - hungrig
ha de - typ hejdå
is - glass

unnskylde - ursäkta
agurk - gurka
spise - äta
saus - sås

This is what I got so far.


Kommentarer
Postat av: fiakarlssonismisskröken

Håll modet uppe tjeen, vi längtar efter dej. Ha det och ha roligt medan du ännu är ung. Må gott.Ps. Kan man få recetet på potatisgratänen. Puss o kram

2007-10-09 @ 22:49:39
Postat av: s

Snart så kommer vi upp o livar upp stämmingen lite! Inte långt kvar nu =) Saknar dig enormt vännen!

2007-10-09 @ 23:32:02
URL: http://shea.blogg.se
Postat av: Johan

Hehe tackar för upplysningen! Norrmän e lite knäppa tycks det...?? okey så du skapar dej ett eget Norgelexikon? då har du förmodligen jobb ett tag då! MOBBINGEN HAR STARTAT PÅ ARBETSPLATSEN HÄR OCKSÅ! dom spelar "team" mot mej i skitgubbe dom har satt dit mej 19ggr medans jag bara lyckats få dit dom 12,13 och 15ggr! FUSK! men hämden e ljuv..Gummisnoddar skjutna lite hej vilt!dock inte ostraffat!...hoppas det är bra i Oslo! saknar dej!Puss o kram

2007-10-10 @ 20:03:15
Postat av: Evelina

Heej Gumman! Vilken rolig blogg du har :) Ska följa den flitigt! Du är saknad ska du veta, men du verkar ha det bra där nere(uppe?). Pussar till dig vännen!

2007-10-11 @ 10:45:03
URL: http://lamu.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0