Ja säger då de, det blir aldrig som man tänk sig

Ja, igår kväll skulle jag och Julia laga mat tillsammans i min lägenhet, men som vanligt går de aldrig som planerat när vi ska göra något. Kvällen slutade med en sen middag a la France och sedan var vi med Pierlo och hans fyra franska vänner som är här på besök, och lekte en fransk dricklek, "gros poulée". Var faktiskt rätt kul, men amn tog de lugnt då man skulle gå upp kl. 6.00 idag. Fick iaf smaka den franska drycken "Ricard" som man dricker med vatten och is. Jag och Julia påpekade dock att i Sverige blandar man då inte ut med vatten, utan man dricker rent, så de så.... ;)
Men iaf, leken går ut på att man ska slå en tärning och sedan händer olika saker beroende på vilken summa man får. T ex om man får två lika siffror ska man ge bort antalet drinkar till valfri/valfria person/personner. Blir summan fyra så ska alla ta sig på näsan och den som är sist får dricka. Om summan blir tio ska alla skåla och dricka. Blir summan sju eller nio, så ska personen som sitter före respektive efter en dricka. Får man en trea ska den som är "gros poulée" eller "den store kyllingen" dricka. Och "den store kyllingen" blir man om man slår en etta och en tvåa. Och då sjunger alla andra och gör en massa ljud. Detta är i de stora hela poängen av leken. Rätt kul, men man blir fort och lätt väldigt full om man inte är som jag och små fuskar:P
Efter detta hade jag och Julia ett litet snack om livet hemma på ön och om vår resa. Du ska veta vännen att jag står verkligen bakom dig och du kan alltid prata med mig och är alltid välkommen i vår lägenhet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0